Monday, July 30, 2012

PENTING TUNAIKAN ZAKAT PERNIAGAAN


Syukur Alhamdulillah..

Hmm sabar itu indah....bagi sesiapa yang mengenali "sabar" dari sudut perspektif diri  sendiri. Pahit getir dalam dunia perniagaan memang sentiasa ada. Itu adalah ujian darinya. Kalau kita mampu mengatasinya insyallah kita LULUS. Tetapi jika segala permasalahan yang dilalui dapat diatasi tapi..zakat tidak dikeluarkan apa bendanya itu... so saya lah orangnya. Bukan nak buka pekung didada tetapi saya rasa bukan saya sorang sahaja. Jangan ingat Zakat Fitrah. Yang tu sentiasa ditunaikan. Tetapi Zakat Perniagaan. Perlindungan Harta iaitu membersihkan Harta kita. 

Mulai saat ini, insyallah saya tidak tinggalkan zakat. Dulu sekolah memang kita ada belajar. Tetapi sekadar belajar untuk ambil peperiksaan. Kini bila dah jauh belayar baru saya tahu pentingnya zakat. Zakat ni membersihkan harta yang dipunyai kita atau duit gaji atau duit berniaga dan sebagainya. Bagi zakat perniaagaan adalah sebanyak 2.5% dari jumlah duit yang bersih iaitu setelah ditolak gaji pekerja, bil-bil dan sebagainya. So balance pada tulah duit yang perlu dikalikan dengan 2.5% bagi tujuan pembayaran zakat perniagaan. Kepada siapa yang perlu saya bayar? Kita boleh bayar zakat kepada 8 golongan yang layak terima zakat atau dikenali sebagai asnaf. 8 golongan asnaf tu ialah:

1. Fakir - Orang yang tidak berharta serta tidak mempunyai pekerjaan sama sekali, atau orang yang mempunyai harta dan pekerjaan tetapi tidak dapat menampung keperluan hariannya. Contoh, keperluannya sehari ialah RM 10.00 tetapi dia hanya ada RM 2.00 sahaja.

2. Miskin - Orang yang mempunyai harta tetapi tidak mencukupi keperluan hariannya. Contoh, keperluan hariannya RM 10.00, tetapi dia hanya ada RM 7.00 sahaja.

3.  Amil - Orang/Pekerja yang ditugaskan oleh pemerintah mengutip/mengagih zakat.

4.  Muallaf - Saudara baru memeluk Islam

5.   Riqab - Hamba yang menebus dirinya secara ansuran.

6.  Al-Gharimin - Orang yang menanggung hutang dan tidak mampu untuk menyelesaikanya

7.  Fisabilillah - Orang yang berjuang di jalan Allah.

8.  Ibnus sabil - Musafir yang terputus bekalannya semasa di perantauan


      Zakat kepada adik beradik tidak boleh rupanya..baru saya tahu.... sekian salam ramadan dari saya

No comments:

Post a Comment